MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Ich ofiarą padają najczęściej seniorzy. UOKiK ostrzega: uważaj na nieprawdziwe reklamy w prasie. Jak uchronić się przed oszustami?

OPRAC.:
Marta Siesicka-Osiak
Marta Siesicka-Osiak
Osoby starsze i schorowane są bardziej narażone na oszustwa zawarte w reklamach.
Osoby starsze i schorowane są bardziej narażone na oszustwa zawarte w reklamach. lightfieldstudios/123RF
Natychmiastowe wyleczenie z miażdżycy, prostaty lub rozwiązywanie problemów ze wzrokiem lub słuchem za pomocą cudownego środka – takie obietnice bez pokrycia często pojawiają się w reklamach prasowych. Dlatego UOKiK wszczął postępowanie wyjaśniające, w którym sprawdzi, czy i jak wydawcy weryfikują treść reklam, a także przyjrzy się podejrzanym reklamodawcom.

Spis treści

Tak oszukują nas reklamodawcy. Najczęściej ofiarami są osoby starsze

Jak podaje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, obywatele składają skargi dotyczące reklam produktów pseudomedycznych zamieszczanych w kolorowej prasie. W świetle reklam środki te mają gwarantować wyleczenie z różnych chorób, jednak są to obietnice bez pokrycia.

– Ze skarg konsumentów wynika, że okazywały się nieskuteczne, ich ceny – nieadekwatne do jakości, a profesorowie wychwalający zalety tych produktów – nieistniejący. Co więcej, problematyczne było ustalenie danych i adresu przedsiębiorcy, który zamieścił reklamę produktu, co w praktyce uniemożliwiało odstąpienie od umowy czy reklamację kupionego towaru – czytamy w komunikacie UOKiK.

Tomasz Chróstny, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów podkreśla, że ofiarami reklam promujących środki, które mają być remedium na wszelkie dolegliwości, padają najczęściej osoby starsze, schorowane, a więc szczególnie wrażliwa grupa konsumentów.

– Odpowiedzialność za to mogą ponosić nie tylko reklamodawcy, ale także wydawcy, którzy bezkrytycznie zamieszczają tego typu reklamy – mówi.

Konsumencie, uważaj – to reklamy wprowadzające w błąd, tzw. scam!

Obecnie z ramienia UKOiK toczy się postępowanie wyjaśniające w sprawie scamu zamieszczanego w gazetach. Pod lupę urzędu trafią reklamy wprowadzające konsumentów w błąd, np.:

  • bezpodstawnie wyolbrzymiające właściwości produktu,
  • zachęcające do kupna rzeczy szkodliwych lub niebezpiecznych dla zdrowia,
  • informujące o nieistniejących promocjach.

Decyzją urzędu podczas postępowania zostanie sprawdzona nie tylko działalność reklamodawców, ale także wydawców oraz zasady ich współpracy.

Jak podaje UOKiK, prezes urzędu w pierwszej kolejności wezwał do złożenia wyjaśnień w sprawie publikowanych reklam 8 przedsiębiorców z branży wydawniczej:

  • Burda Media Polska (m.in. „Prześlij Przepis”, „Dobre Rady”),
  • Corner Media („Dziennik Wschodni”),
  • Grupa WM (m.in. „Gazeta Olsztyńska”),
  • Petstar („Kropka TV”),
  • Polska Press (m.in. „Dziennik Zachodni”, „Tygodnik Ostrołęcki”),
  • Wydawnictwo Bauer (m.in. „Tele Tydzień”, „Rewia”, „Rozrywka”),
  • Wydawnictwo Westa-Druk („Angora”),
  • ZPR Media (m.in. „Super Express”).

– Chcemy zwrócić uwagę wydawców na ważny problem społeczny. Sprawdzić, czy i w jaki sposób weryfikują reklamy przed publikacją, w jakich przypadkach odmawiają ich przyjęcia, dlaczego nie podają konsumentom danych reklamodawców, a także dlaczego mimo otrzymywania skarg od czytelników – nadal zgadzają się na zamieszczanie tego rodzaju reklam – mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

Dodaje, że w pierwszej kolejności liczy na samoregulację branży wydawniczej i całkowite wyeliminowanie z gazet reklam wprowadzających w błąd schorowane lub starsze osoby. Dalsze kroki uzależnione są od postawy wydawnictw i podjętych przez nie działań zmierzających do wyeliminowania tych patologicznych przekazów.

– Jeśli będą niewystarczające lub powolne, wówczas wydawcy powinni spodziewać się dalszych działań z naszej strony – ostrzega.

UKOiK przypomina, że zgodnie z prawem prasowym wydawca może ponieść odpowiedzialność za publikowanie reklam sprzecznych z prawem lub zasadami współżycia społecznego. Reklamy środków pseudomedycznych niejednokrotnie zostały uznane przez Radę Etyki Reklamy za mogące wprowadzać konsumentów w błąd.

Krokiem w dobrą stronę wprowadzenie zakazu reklamowania wyrobów medycznych przez lekarza, farmaceutę lub aktora, który odgrywa ich rolę. Wszedł on w życie 1 stycznia 2023 r. Więcej na jego temat przeczytasz w artykule Moniki Góralskiej: „Zakaz udawania lekarza w reklamie „to zmiana w dobrym kierunku”. Reklama nie może wprowadzać w błąd i oszukiwać pacjenta”.

Polecjaka Google News - Strona Zdrowia

Jak nie dać się oszukać? Rady UKOiK dla konsumentów

Aby uchronić konsumentów, przede wszystkim seniorów, osoby starsze i schorowane, przed narażeniem na nieuczciwe praktyki niektórych producentów, UKOiK przygotował listę porad, które mogą pomóc zapobiec nietrafionym zakupom:

  1. Nie zamawiaj produktów leczniczych, wyrobów medycznych i suplementów diety z nieznanego źródła.
  2. Nie ufaj reklamom oferującym 100-proc. skuteczność w kilka tygodni.
  3. Zwróć uwagę na to, kto jest sprzedawcą, czy podana jest jego nazwa, forma organizacyjna czy tylko numer telefonu.
  4. Nie kupuj, jeśli w reklamie nie ma nazwy firmy lub jeśli cokolwiek wzbudza twoje podejrzenia.
  5. Sprawdź w internecie opinie na temat sprzedawcy lub poproś kogoś o pomoc, jeśli sam z internetu nie korzystasz.
  6. Zweryfikuj, czy „autorytet” polecający produkt lub terapię naprawdę istnieje.
  7. Sprawdź, czy suplement diety, który chcesz kupić, znajduje się w rejestrze prowadzonym przez Główny Inspektorat Sanitarny, a produkt o charakterze medycznym – w rejestrze produktów leczniczych.
  8. Daj sobie czas do namysłu, na skonsultowanie np. z bliskimi, lekarzem. Nie kupuj pod presją, że promocja zaraz się skończy.
  9. Nie ufaj zapewnieniom o puli darmowych produktów dla pierwszych osób. To próba wymuszenia szybkiej decyzji. Poza tym potem okazuje się, że aby otrzymać darmowy produkt, trzeba kupić kilka innych. Ostrożnie podchodź też do informacji o otrzymaniu refundacji – to także bywa metoda wprowadzania w błąd i manipulacji.
  10. Upewnij się co do warunków odstąpienia od umowy, a przede wszystkim adresu, pod który należy odesłać oświadczenie oraz sam produkt.
  11. Jeśli zamówisz i płacisz przy dostawie, poproś kuriera o potwierdzenie przyjęcia płatności i dane nadawcy.
  12. W miarę możliwości kontaktuj się pisemnie, a nie telefonicznie – potwierdzenie ustaleń może się przydać!
  13. Pamiętaj, że możesz skorzystać z bezpłatnej pomocy prawnej, np. u miejskiego lub powiatowego rzecznika konsumentów.
  14. Jeśli masz wątpliwości co do reklamy i właściwości suplementu diety, skontaktuj się z Głównym Inspektoratem Sanitarnym.

Jeśli padłeś ofiarą nieuczciwych praktyk producentów środków pseudomedycznych, zadzwoń na infolinię konsumencką: 801 440 220 lub 222 66 76 76 lub napisz na adres: [email protected]

Źródło: Seniorze, uważaj na reklamy środków pseudomedycznych! UKOiK

Dodaj firmę
Logo firmy Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Warszawa, pl. Powstańców Warszawy 1
Autopromocja

Zdrowie całej rodziny pod kontrolą

Materiały promocyjne partnera
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Upalne dni bez stresu. Praktyczne sposoby na zdrowe lato

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Ich ofiarą padają najczęściej seniorzy. UOKiK ostrzega: uważaj na nieprawdziwe reklamy w prasie. Jak uchronić się przed oszustami? - Strona Zdrowia

Wróć na murowanagoslina.naszemiasto.pl Nasze Miasto